Week 24 - Reisverslag uit Travnik, Bosnië en Herzegovina van Mike H - WaarBenJij.nu Week 24 - Reisverslag uit Travnik, Bosnië en Herzegovina van Mike H - WaarBenJij.nu

Week 24

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

20 Juni 2010 | Bosnië en Herzegovina, Travnik

Hallo luitjes, ja het is alweer zover dat ik weer wat op papier zet voor jullie. Het regent en onweert hier dus een dag om binnen te blijven en misschien voetbal kijken wat we van de week eigenlijk weinig hebben gedaan haha.
Maandag morgen hadden Marc en ik een afspraak met de voorzitter van een nieuwe jacht associatie. Was een leuke man die een echte jager was, vol passie vertelde hij erover. Ik begon op een gegeven moment over of hij een hond had. Nou dat brak het ijs helemaal. Hij toonde ons trots zijn jachthond, een beagle. Dus heb ik mijn honden ook laten zien en hij vertelde gelijk dat ik een Engelse springer had en dat klopt. Dus een man die er verstand van heeft.
’s-Middags hadden we niets gepland want Nederland moest spelen. We hebben van het hoofdkwartier toestemming om de onze landen wedstrijd in diensttijd te mogen kijken. Ik heb dus mazzel want voor mij geldt natuurlijk ook Australië hahaha. Zoals jullie ook hadden gezien was het een moeizame wedstrijd maar de 3 punten zijn binnen en daar gaat het tenslotte om toch?.
Dinsdag moest ik naar Sarajevo omdat onze Touareg een grote beurt moest hebben. Ik had vorige week een mail gehad van collega’s van BUV dat ze dinsdag in Sarajevo zouden zijn dit i.v.m. een uitzetting. Dus heb ik hen ’s-Middags opgehaald vanaf het vliegveld en ze naar hun hotel gebracht. Daarna zijn we Sarajevo ingegaan en hebben lekker gegeten en daarna op een terrasje voetbal zitten kijken. Nou een beetje voetbal dan want er was veel te zien daar haha. Zelfs zoveel dat ik de doelpunten heb gemist haha. Rond een uur of 22.00 uur ben ik weer richting Travnik gereden. Ben onderweg nog bijna van de weg gereden door een beschonken automobilist.
Woensdag een meeting gehad met de Minister van Binnenlandse zaken. Ik kan wel zeggen dat de campagne voor de verkiezingen voor 3 oktober zachtjes aan is begonnen. Ik vertelde jullie dat 2 maanden terug de Bosnische Kroaten uit de regering zijn gestapt en de Minister van Binnenlandse zaken is ook een Bosnische Kroaat maar hij is van een andere partij. Hij zei tegen ons dat hij weer terug is in de regering en dat maakt de andere Bosnische Kroaten erg boos. Is volgens ons een gewone politieke spel van hem om meer kiezers te krijgen.
’s-Avonds zijn Roar, Marc en ik naar onze Bulgaarse collega’s geweest om 2 computers op te halen. Die waren die dag naar Sarajevo geweest om ze te laten updaten en te checken. Na het ophalen reden we weer terug naar Travnik. Ik zat achterin en we waren nog maar ongeveer 200 meter ver. Roar reed. Op een gegeven moment bij een zijstraat riep Marc kijkuit. Ik keek toen op en zag een motorrijder voor onze auto. Roar remde maar kon hem niet meer ontwijken. We reden ongeveer 15 km/u en de klap was heel zacht. We zijn toen snel uitgestapt Roar is naar de motorrijder gegaan, Marc heeft de EHBO trommel gepakt en ik heb een locale aangesproken en hem onze telefoon gegeven om 112 te bellen. Nog geen 20 seconden later werd de motorrijder opgepakt door omstanders en in een auto gelegd en vervoerd naar een ziekenhuis. Op een afstand zag ik dat hij last had van zijn arm en zijn rechtervoet lag helemaal open. Roar vertelde dat zijn grote teen eraf lag en de tweede teen voor de helft. Nadat de motorrijder weg was heb ik maar zoals we in Nederland ook doen foto’s gemaakt van het ongeluk, overzicht - en detail foto’s. De politie kwam ook ter plaatse. Maar zij deden eigenlijk niets want ze moesten eerst horen hoe de toestand van het slachtoffer was. Ik wist al dat de verwondingen zwaar waren dus in Nederland laten we dan gelijk de verkeersspecialisten komen. Maar ja we zijn niet in Nederland he. Marc was het hoofdkwartier aan het inlichten van wat er was gebeurd. Nou hij heeft ongeveer 6 keer dezelfde verhaal verteld. Op een gegeven moment had hij een of ander Italiaan aan de lijn die niet begreep van een toe , Engels voor teen. Op een gegeven moment toen Marc vroeg of hij een hand had en aan zijn hand vingers zaten begreep de goede man wat het was “O yes fingers on your foot” zei hij. hahaha. Maar we kregen van het hoofdkwartier te horen dat we ter plaatse moesten blijven tot de militaire politie vanuit Sarajevo daar zou komen. Normaliter vanuit Sarajevo doe je het in ongeveer 45 minuten, zeker met zwaailicht en sirene. Maar wat denk je ze doen er ruim anderhalf uur over. Ze waren namelijk niet over de snelweg gekomen maar binnendoor. Het waren Duitsers dus we nemen ze niets kwalijk hahah. Toen ze eindelijk waren gingen ze dus grundlich aan het werk. Het was natuurlijk toen al donker en ze waren foto’s aan het maken. Ik zei tegen hen dat ik een collega was en dat ik al foto’s had gemaakt. Maar ze zeiden we gaan ze toch maken, nou ik kan wel zeggen dat het hele mooie foto’s waren die ze hebben gemaakt, niet dus. Ik zag dat ze een detail foto wilde maken van de schade en heb toen de foto die ik gemaakt heb laten zien. Toen kregen ze door dat ik echt een collega was haha. Ik heb toen de foto’s naar hun gemaild. Ik heb toen ook een verklaring moeten geven aan de Duitsers. Ik moest het zelf schrijven want, zij mochten het niets schrijven omdat Engels hun taal niet was. Ik heb toen een verklaring in proces-verbaal stijl gegeven. Toen de commandant van de Duitsers het las keek hij mij aan en zei dus toch een collega. Wat een droeftoeters zeg haha. Maar nadat alles was gebeurd zijn we 4 uur nadat het was gebeurd vertrokken.
Donderdag was er weer een regeringssessie dus \omdat die ene Bosnisch Kroaat er was kon het doorgaan. Op de sessie werd heel veel geld toebedeeld aan allerlei instanties dat had ik nog niet meegemaakt in de 5 maanden dat ik hier zit. Dit is natuurlijk om de mensen te laten zien hoe goed ze zijn en om meer kiezers te krijgen.
Vrijdag zijn Rob, Folkert en ik naar Visoko geweest om daar een leren jas te scoren. Visoko staat bekend om zijn leer industrie dus zoal Nederlanders betaamd zijn we op de koopjes afgegaan. Rob is geslaagd en ik heb een paar gepast en foto’s gemaakt en naar huis gestuurd om de goedkering te krijgen haha. Ik ga volgende week een bestelling plaatsen. Ze worden namelijk op maat gemaakt en dan voor net over de 100 euro’s. Geen cent teveel he haha.
Zaterdag was hier in Travnik een opening van een moskee, een van de 30 moskeeën. Naar schatting zouden 30 000 mensen erop afkomen. Rob en ik zijn toen daar naartoe gegaan. Nou luitjes de hoofddoeken gehalte was erg hoog. Het was erg druk maar toch was er een vriendelijke sfeer. ’s-Middags zijn Rob, Folkert en ik, gekleed in oranje, naar de kroeg aan de overkant gegaan om Nederland aan te moedigen. Ze waren allemaal hartstikke vriendelijk en we kregen zelfs een rondje van de baas. In opperste stemming na de 1-0 winst op Japan zijn we weer terug naar huis gegaan. Onderweg nog roepende jedan-nulla (1-0 in het Bosnisch).
Vandaag bezoek gehad van 3 collega’s die in Sarajevo geplaatst zijn. We hebben hun het kasteel laten zien en daarna wat gedronken op een terrasje. Gelukkig zat het weer mee want het was opgehouden met onweer en regen.
O ja voordat ik het vergeet, maandagmiddag voor het laatst naar de tandarts geweest ze heeft mijn onderste snijtanden schoongemaakt en ontdaan van tandsteen. Nu heb ik heel wat tijd over nu ik niet meer naar de tandarts moet. Eigenlijk is mijn missie geslaagd en kan ik naar huis maar de baas heeft daar een andere mening over. Nog maar 19 dagen en dan weer lekker bij de familie. Nou luitjes ik ga er weer een eind aan breien. Tot volgende week.

Mike

• 20 Juni 2010 - 16:31

Roxanne:

• 20 Juni 2010 - 16:46

Roxanne:

hee mikieee
    ik heb net je verhaal voorgelezen zozo je hebt weer een heel verhaal zeg!
    nouu 19 dagen klinkt best kort maar 3 weken klinkt best lang pfff.
    we missen jee !
    lalaal ik ben lekker de eerste
    tot zooo op skypeee.
    xxxxxxx loveyou.

• 20 Juni 2010 - 18:15

Jef & Ro:

hey hey..

wat een toestand met dat ongeluk zeg.. gelukkig hadden jullie zelf niks..
    maar uh ik heb hier al twee poeltjes gewonnen :D
    aftellen dan maar he..

tot snel dikke kus xxx van ons

• 21 Juni 2010 - 08:49

Monique:

hoi hoi schatje

was weer een heel verhaal.zo gaat de tijd ook snel.ben je zo weer lekker thuis.enwat is dat nou een coal missen???.wat was er dan te zien??. of kan ik dat zo wel raden. haha.nou lieffie geniet er nog maar ff van.ik kijk uit naar je volgende verhaal.

xxxxxxx love you very much and miss you

• 21 Juni 2010 - 17:05

Kim:

hoi paps!!
    rox had gisteren het verhaal al voorgelezen, maar had nog geen tijd om en reactie te sturen want je was hierheen aan het bellen en ja, dan kom je er niet goed tussen..
    doelpunten gemist? zeker weer harde werkmannen aan het kijken!! stiekemerd!!!

nou tot snel!!
    nog 18 dagen!!

xxxxx loveyou

• 22 Juni 2010 - 07:33

PAULA:

HEY BUURMAN MIKE

WAT EEN VERHAAL WEER ZEG!!
    EN DAT VOORAL VAN MOTORRIJDER, GEEN LEREN PAK AAN EN JE BENT PAËLLA ALS JE VALT.

DIE MOSKEE ZIET ER MOOI UIT HOOR!
    HOOFDOEKJES NAAST DE KNIELANGE ROKKEN EN KNIELANGE BROEKEN , WAT EEN VERSCHIL HÉ
    PINGUINS LIEPEN ER OOK ZIE IK, HELEMAAL ZWAAR GESLUIERDE DAMES) ZO NOEM IK ZE ALTIJD

EN TERRASJES ZIJN ER O OK GENOEG TE VINDEN,JE HOEFT JE NIET AF TE VRAGEN WAAR GAAN WE ZITTEN, PLAATS GENOEG.

EN LEKKER HOOR , DAT JULLIE VOETBAL MOCHTEN KIJKEN IN DE BAAS ZIJN TIJD, IS MOOI GEREGELD.

IS JE KAMER AL BEHANGEN NU? MAAK ER EENS EENLEUKE FOTO VAN , BEN ERG BENIEUWD HOE HET ERUIT ZIET.

GREETZ TOT GAUW WEER IN DE STRAAT

PAULA EN HANS

• 22 Juni 2010 - 16:29

Schatje:

afz jeffje

• 26 Juni 2010 - 20:11

(ome) Willy:

Hoi Mike
    Lang geleden dat ik heb gereageerd maar je weet ik ben niet zo,n compu pers.Maar je bent aan het aftellen.We zien je dan Gr van MIJ.