week 23 - Reisverslag uit Travnik, Bosnië en Herzegovina van Mike H - WaarBenJij.nu week 23 - Reisverslag uit Travnik, Bosnië en Herzegovina van Mike H - WaarBenJij.nu

week 23

Door: Mike

Blijf op de hoogte en volg Mike

13 Juni 2010 | Bosnië en Herzegovina, Travnik

Hallo Lezers hier weer een verslag van mij. Weer een week voorbij en ik moet zeggen dat een heerlijke week was voor wat het weer betreft. De hele week het zonnetje met temperaturen van rond de 30 graden, wat wil je nog meer!! Ik weet het wel mijn familie bij me met zulke temperaturen zou helemaal perfect zijn!!!! Maar ja nog een paar weken en dan weer lekker thuis dus nog even doorbijten hier hahah.
Maandag zijn Marc en ik naar een afgelegen dorp gereden die ’s winters klaagden dat er weinig tot geen politie kwam. Dit kwam door het feit dat de enige weg naar het dorp niet te berijden was. Er is wel een ander weg maar dat moet de politie door Republiek Serbska rijden en daar moeten ze toestemming voor vragen. Wat soms problemen op levert. Wij zijn dus eerst via de Republiek Serbska gereden om het dorp te bereiken. Toen we daar aankwamen zagen we dat het eigenlijk een wonderschoon dorp was. Veel mooie huizen en een moskee waar je U tegen zegt. Vaste bewoners zijn er hier weinig want de meeste bewoners zijn Bosnische vluchtelingen die in het buitenland wonen en hier een paar keer per jaar komen. Als je voor het eerst hier komt denk je van “is hier een oorlog geweest”. Na een paar keer gevraagd te hebben zijn we via de slechte weg weer terug gegaan. Een heerlijke rit op een gravel weg dus weer lekker kunnen crossen haha.
Dinsdags zouden we een meeting hebben met de Minister van Binnenlandse zaken, maar door zijn drukke agenda werd er afgebeld. Nou drukke agenda?? Volgens mij is hij meer met wat anders bezig dan met zijn werk. Op vergaderingen zien we hem alleen maar met zijn mobieltje spelen haha. Na deze teleurstellende mededeling ( ik zit er echt mee haha) hebben Marc en ik een patrouille gereden. Om 18.00 uur moest ik me voor de zoveelste keer weer bij de tandarts melden. De kronen en bruggen waren klaar om gepast te worden. De bruggen voor mijn kiezen zijn zoals ze het noemen metaal/porselein kronen. Ze pasten perfect maar het zag er niet uit want leek wel een monster met al dat metaal in mijn bekkie. Toen ik wegging zei ze nog dat ze hoopten dat ze donderdag klaar waren, met porselein, zodat ik ze weer moest passen.
Woensdag zijn we met de auto de Vlasic (berg) opgereden. Vanaf dat ik hier zit is het nog niet gelukt om met de auto de hoogste punt te bereiken. Roar heeft het wel gehaald maar dat was op de fiets dus telt zeker niet mee. We hebben het gehaald, ruim 1930 meter boven de zee stonden we daar te genieten want het uitzicht was heel mooi en het was prachtig weer. Op een gegeven moment kwamen een huisje tegen met als aanbouw een predom caravan ik dacht gelijk aan mijn ome Willy, hier kan hij ook zijn caravan ook verkopen hahaha.
Donderdag zijn we naar de markt geweest ben hier al 5 maanden en heb dat nog niet gedaan. Alma onze tolk moest wat groenten en fruit inkopen voor de komende week. Een gezellige drukte maar heel wat anders dan in Goes. Maar het leek wel of ik in Goes liep met Monique want zoals Monique me kent liep ik met alle boodschappen hahaha. Maar dat was niet voor lang want Alma had haar man gebeld en die is toen met de auto gekomen om alle boodschappen op te halen. Donderdagmiddag weer naar de tandarts want ze waren klaar en ik moest weer gaan passen en kijken of alles goed zat met bijten. Ze moesten alleen nog gepolijst worden. Zij heeft de tandtechnicus om te vragen wanneer ze klaar zouden zijn, volgens mij kreeg ze een verkeerd antwoord want ze werd nogal boos. Na een paar minuten in het Bosnisch hem met luide en boze stem hem aangesproken te hebben kreeg ik te horen dat ze de volgende dat om 17.30 uur klaar zouden zijn. Joepie bijna klaar hahaha.
Vrijdag, eindelijk het begin van de wereldkampioenschappen en dan hebben we wat te doen wat de tijd nog sneller voorbij laat gaan. Vrijdagmorgen zijn Marc en ik naar de partizaan geweest. Hij is een oudje van 81 jaar en woont erg afgelegen. Eind vorig jaar heeft het LOT huis hier opruiming gehouden en hebben heel wat spullen bij hem gebracht. Wij hadden hier nog een zak met kleren dus zijn daar naartoe geweest. Wat een prachtige kerel zeg leeft erg primitief, hij heeft wel water en elektriciteit, maar dat is ook alles. Hij heeft een hele positieve kijk op het leven en vind het maar best allemaal en is een kind zo blij dat we even een bakkie komen doen. Ondanks zijn leeftijd is hij heel reëel. We hadden met hem gesproken over de politiek en dat het niet werkt. Tja zei hij het ligt natuurlijk aan de politici maar het volk is het hoofd oorzaak want bij verkiezingen kiest het volk. Vrijdag 17.30 uur met de fiets naar de tandarts. Daar aangekomen nog een bakkie gedaan met de dames en daarnaar in de mijn heel bekende stoel gaan liggen. De tandarts begon eerst met mijn voortanden en toen kwam er ineen een vrouwtje huilend binnen. Aan haar gezichtsuitdrukking te zien en haar woorden boli boli( de vertaling is pijn pijn, wat ik hier bij de tandarts heb geleerd hahah) De tandarts vroeg of ik even pauze wilde houden zodat ze dat vrouwtje kon helpen. Ik natuurlijk de beroerdste niet zei natuurlijk ja want ik zei tegen haar tja heb toch tijd zat want ga pas over 4 weken naar huis. Na wat gewacht te hebben ging de tandarts voortvarend tewerk. Maar omdat het zo warm was moest ze nog sneller werken wat het snelcement ging super snel haha Maar ondanks dat heeft ze goed werk afgeleverd. Om 20.00 uur ging ik daar weg. Tja dat kom je niet in Nederland tegen dat de tandarts tot 20.00 uur werkt. Maar het is nog helemaal klaar ik ga maandag nog terug om mijn onderste voortanden schoon te laten maken en te laten ontdoen van tandsteen.
Zaterdag zijn Roar en ik naar Kroatië gegaan om van het mooie weer te genieten we vertrokken om 06.30 uur en kwamen daar om 09.30 uur aan. Even lekker genieten van zon zee en kiezels, want zand stranden zijn heel schaars daar. Het was heerlijk en ben een beetje weer bijgekleurd want anders steek ik zo af als ik thuiskom hahaha. Voordat we weer teruggingen hebben we heerlijk gegeten en mensen wat is het weer heerlijk, na een paar weken zonder goede kiezen, om lekker te kunnen kauwen op lamskoteletten mmmmm.
Vandaag is het wat bewolkt maar de temperatuur is nog wel 30 graden dus een beetje klam. Nou luitjes ik ga er weer mee stoppen en zou zeggen tot volgende week.


Mike


  • 13 Juni 2010 - 15:22

    Monique:

    hoi hoi lief

    weer een heel verhaal. en heel wat mee gemaakt.
    en natuulijk niet te vergeten je mooie smille.
    jaja je kijkt natuurlijk
    naar de werk mannen haha
    ja als wij over de markt lopen ben jij mijn pak ezel.haha. nou lieffie nog ff en dan zit het er weer op.vindt het nu ook wel lang genoeg geweest.geniet er nog maar van.

    xxxxx love you and miss you

  • 13 Juni 2010 - 16:00

    Peter:

    het is weer vakantie. ha ha ha

  • 13 Juni 2010 - 16:55

    Jenny Giesbers:

    Hey die Mike!

    Ik hoop dat je foto's gemaakt hebt van je metalen bekkie...die acteur die "Jaws" speelt in de James Bond films is er ook beroemd mee geworden, dus voor jou ook nog kansen genoeg om ontdekt te worden dacht ik zo! Het aftellen is begonnen, dat is altijd een mooi moment voor zowel diegene die weg is als zeker ook het thuisfront...Geniet nog lekker en zorg dat je veilig thuis komt (gezien de foto's moet dat geen probleem zijn...grootste gevaar daar: tandarts, kip die slang eet en ja Mike, natuurlijk die ehhhhhhhhhh werkmannen....Monique, nog even en je hebt hem weer lekker thuis!

    Groetjes Jenny :)

  • 13 Juni 2010 - 20:16

    Roxanne:

    Nogg even volhouden mikieeee
    en dan komje weer lekker naar ons toee!!

    xxxxxx

  • 14 Juni 2010 - 13:53

    Kim:

    hoi paps,

    weer leuk om je verhalen te lezen. veel meegemaakt deze week. en nu eindelijk je nieuwe gebitje, lang op moeten wachten maar dan is het eindelijk zo ver.

    ja je weet je plek hier als je mee gaat naar de markt of naar de stad he, de eelt bobbels zitten alleen op je handen vanwege alle tasjes die je kunt dragen hahaha

    spreken je snel weer xxxx loveyou

  • 15 Juni 2010 - 18:54

    Fred:

    Hoi Mikem
    het zit er bijna op, zo te zien weer een leuke uitzending gehad, nog even volhouden.

    gr Fred

  • 17 Juni 2010 - 16:39

    Ginoo:

    Ey Mike,

    Zoals je al wist ben ik GESLAAGD!! bedankt voor het smsje. Soo het Wk is niet veel soeps he, jezus dat spanje bakte er ook weer weinig van gister:P hoe kan je dat nou verliezen haha. Heb toch het gevoel dat je nederland nog 1x kan zien spelen hier in Goes want die finale halen ze wel als je ziet wat voor tegenstand ze hebben! Werk ook sinds deze week in de mossels het is kutwerk maarja moet toch wat we kunnen het niet allemaal zoals jou hebben:P op het gemakje in de zon kijken naar werkende mannen hahaha.

    Ik lees je volgende verhaal zondag wel weer!

    Laterr

  • 19 Juni 2010 - 04:28

    René:

    Hey Mike,
    Leuk om te horen dat je bij Partizan bent langs geweest. Hoe komt hij aan de varkens?
    Ik heb hem al gevraagd hoe hij aan het 1e kwam, ontwijkend antwoord. Nu heeft hij er al twee.
    Maar wel leuk voor hem en het gezin. Hebben ze in ieder geval eten komende winter.
    Nou jongen, de laatse drie weken zijn aangebroken.

    Groeten an iedereen.
    René

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bosnië en Herzegovina, Travnik

Travnik

Recente Reisverslagen:

04 Juli 2010

Week 26

27 Juni 2010

Week 25

20 Juni 2010

Week 24

13 Juni 2010

week 23

06 Juni 2010

Week 22
Mike

In januari moet ik weer van onze minister van defensie naar Bosnië. Ik ben dan in Travnik (Centraal gelegen). Ik zit dan in een LOT huis. Lot betekent Liasion and Observation Team. Ik blijf daar voor 6 maanden en ik hoop dat jullie mijn reisverslagen en foto's leuk gaan vinden

Actief sinds 08 Dec. 2009
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 39728

Voorgaande reizen:

04 Januari 2010 - 09 Juli 2010

Travnik

Landen bezocht: